Apr 29, 2012

Percutian Bajet : Pulau Kapas

Ok... Setelah pulang dr Al Haramain. Balik ke Pahang & truskan perjalanan ke Trg. Sampai rumah mertua esoknya ada cadangan dr Cik Istri ajak jln g Pulau Kapas. Suma join. 6 org. Kebetulan masa pegi tu ada swimathon. Ramai duk pakat brenang dari Pulau Kapas ke Pantai Kelulut sejauh 6.5 KM. So mmg agak crowded tp hapening gak la. Diaorg wat setiap tahun.


Ok. Aku akan cuba jadikan entry ni sebagai panduan untuk korg yg merancang nk ke Pulau Kapas. Perbelanjaan yg aku tuliskan disini atas kapasiti 2 org slama 2 hari satu mlm. Perbelanjaan bermula dari Jeti Marang. Aku akan notekan sedikit tips2 sbg panduan korg.

1. Pengangkutan. Tambang dari Jeti ke Pulau Kapas (pergi balik): RM 40 x 2 = RM 80



* Tips : Kalau korg pandai nego bleh dapat lg murah. Aku bleh dpt RM 35/pax. Aku pilih Makcik Gemuk Resort untuk pengangkutan dan penginapan.


2. Penginapan slama sehari RM40. Ni yg paling murah untuk bilik kipas, katil queen & tandas sharing. Ni dipanggil Chalet C. Kt sini ada beberapa jenis chalet dgn harga yg berbeza. Chalet B (RM 80) sama dgn yg C cuma ada toilet didalam dan tv. Chalet A (RM 120) tambah aircond. Harga ni untuk Makcik Gemuk Resort shj.

* Kami pilih Chalet C, nama pon destinasi bajet kan. Hahaha.... Kalau korg nk amik Chalet C, aku sarankan korg amik yg no C11. Dekat ngan toilet, so x payah nk jln jauh n brebut.

3. Makan Minum. Hehehe... Org kata mkn kt pulau ni mahal. So, pg2 sblm gerak kitaorg dh mlantak kt jeti. RM 10 ntuk 2 org. Pastu bawa bekal untuk mkn tghari. Secara mudahnya mcm ni.
Sarapan Pagi : RM 10

Mkn Tghari : RM 0 (hahaha... Sbb kitaorg bawa bekal)



Mkn Ptg : RM 0 (mkn kue2 bekal)




Mkn Mlm : RM 13 (Nasi Goreng Ayam + Air Nescafe Panas), pastu org rumah aku bawa mgi cup n kopi 3 in 1. So juz minta air panas je la kan. Bab bajet ni org rumah aku mmg power. HEHEHE.

Sarapan Pagi : RM20 (Mushroom Soup + Garlic Bread + Teh Tarik + Milo). Elok korg bawa roti n jam dr rumah je. Save bdget.

* Tips : Kalau korg stay kt Makcik Gemuk ni korg kena ingat, diorg ttp cafe jam 10. So, kitaorg g diorg dh almost nk close, terpaksa g Kapas Beach Coral sblhnya. Kt sini agak hapening. So dia ttp lmbt skit.

4. Aktiviti. Ada beberapa xtiviti bajet yg korg leh wat dan aku sarankan.
Kayak : RM 15/hour. *Aku sarankan korg amik awal2 pg sbb time ni x panas.

Snorkeling : RM 25/pax. *Tp kalau korg book awal2 kt jeti leh dpt RM 20. Elok lepas korg berkayak. Tp kt sini view dia dh x cantik. Bnyk coral dh mati "Tmn Laut la sgttttt", kata org rumah aku. So better korg sewa je snorkel equip (RM10/set) n layan snorkel dpn resort ni je ha. Make sure korg bawa roti dr tanah besar. Br ikan dtg kliling korg.

Beach Volleyball : kalau ada nmpk org duk main ptg2 tu korg join je. Free je pon, n yg pntg mmg enjoys.

Aktiviti Mlm : Mkn n jln2 pusing pulau. Dekat dgn Stesen Solar ada satu kwsn tanah perkuburan. Diceritakn, kt pulau ni dulu ada perkampungan, tp sekarang dh xda. Yg tingggal hanya kubur diorg n diorg dh berpindah ke tanah besar. Kalau lalu tu sedekah2 la Al Fatihah. Aku x dpt bayangkan betapa cantiknya pulau ni masa tu. Mesti coral2 ni idup lg. Pehhhh,......















Thats All.. Enjoys.

5 comments: